Friday, April 19, 2013

Pilihan Di Tanganmu



Daripada Abu Hurairah (r) bahawa Rasulullah (s) pernah bersabda,

“Dikelilingi nerakaitu dengan shahwat-shahwat, dan dikelilingi surga itu dengan kesusahan-kesusahan.” Riwayat Bukhari dan Muslim.

Bismillah, walhamdulillah.Selawat dan salam ke atas yang dirindui nabi kita Muhammad (s), keatas ahlinya, sahabat-sahabatnya serta mereka yang mengikuti.

Pertamanya, ini adalah peringatan buat yang menulis,kemudian kepada kawan2 ikhwah akhowat.

Neraka.Apa yang kita terbayan gbila disebutkan neraka. Dah tentu, api marak menjulang, penghuninya dirantai dan diseksa dengan bermacam seksaan, makanan ruji buah berduri zaqqum, minuman percuma nanah menggelegak. Habis satu lapis kulit berganti kulit yang baru, habis satu nyawa dihidupkan semula.Terseksa selama-lamanya, tidak mati, tiada tempat nak lari.

Cukuplah minyak mendidih terpercik ke tangan.

Kadang-kadang kita memasak untuk makan serumah.Goreng ayam.Kalau tak berhati-hati boleh terpercik setitik minyak panas kelengan yang terdedah.Adusssss… terasa sengatnya seketika.Cepat kita basuh dengan air dan hisap dengan mulut, bagi hilang rasa panas.Tengok-tengok dah melecur sikit.

Itu baru minyak setitis.

Minyak.Setitis.

Sungguh, memang kita tak akan mampu menahan azab neraka Tuhan. Azab fizikalnya pun dah tidak tertanggung, apalagi azab penghinaan dan penyesalan yang tiada berguna lagi.Tuhan tak akan pandang pun kepada ahli-ahli neraka ini.

Inilah dia neraka yang dihiasi disekelilingnya shahawat iaitu tarikan-tarikan, atau kesenangan-kesenangan, atau keseronokan-keseronokan.

Distractions yang diciptakanTuhan, semuanyasebagaiujianuntukmenentukansiapadalamkalanganhamba-hambaNya yang paling bertaqwadan paling baikamalannya.

Apatah lagi di zaman kita ini.Dengan kemudahan teknologi segala macam, semakin pelbagailah bentuk distractions yang kita hadapi.Kesemuanya melupakan kita akan tugas hakikikita di atas muka bum ini, yang kerananya kita diciptaTuhan- untukmenjadi khalifah dan hamba.

Namakan, movies,video games, internet, drama, bahkan anime.

Moga kita sentiasa awasi setiap pancaindera kita daripada pintu2 maksiat yang pelbagai.

Ingat, neraka itu di sekelilingnya ‘shahawaat’.

Jangan dimanjakan sangat hawa nafsu tu, kalau tak nak berakhir di tempat yang salah di sana nanti.



At last, the choice is in your hand!

Pilihlah sekarang nak buat apa.

Benda baik bermanfaat atau perkara sia-sia.
Baca ini atau tengok itu.
Hafal ini atau dengar itu.
Buat ini atau main itu.

Penulis hanya boleh menulis.Hidayah dan petunjuk dah lengkap semua diturunkan.Setiap hari ni’mat dikurniakan, semuanya meminta agar diperhatikan dan disyukuri.
Perhati dan syukuri.

Yang menulis ini pun lebih kurang 2 kali lima juga.

Sama-sama kita perbaik diri dan ajak yang lain. Yang terlupa kita ingatkan, yang terlanjur kita tarik, yang tertidur lena kita kejutkan.

Inshaallah.Syurga itu memang susah, tapi tak mustahil. Tuhan pun sangat pengampun menunggu kita untuk memohon pengampunan.

Semoga semua kita, semua akhirnya diseru olehTuhan di sana kelak:

“Wahai jiwa-jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu (dengan keadaan) redha dan meredhai, dan masuklah kedalam kalangan hamba-hambaKu (yang soleh), dan masuklah kedalam syurgaKu”.

Inshaallah, wallahua’lam.

0 comments:

Post a Comment