Thursday, April 18, 2013

Kalam Al-Faruq



Al-Faruq UMAR AL-KHATTAB , mendengar namanya sahaja sudah cukup menggerunkan semua orang. Beliaulah sahabat yang cukup terkenal dengan sikap berani dan tegasnya. Sehinggakan wujud cerita yang mengatakan iblis juga turut bertempiaran lari apabila mendengar namanya. Di situ, jelas menunjukkan betapa gerunnya masyarakat Quraisy kepada beliau pada waktu itu. Pengaruh beliau dalam islam sangat besar sehinggakan Rasulullah pernah berdoa, sebagaimana yang diriwayatkan oleh At-Thabrani: 

"Ya Allah kuatkan Islam dengan Umar Al-Khatab"
 

Dalam sebuah hadis lain pula, hadis dari Ibnu Abbas yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah bahawa Rasulullah SAW berkata :


"Apabila Umar memeluk Islam, Jibril pun datang dan berkata : "Ya Muhammad, sesungguhnya seluruh makhluk langit bergembira dengan islamnya Umar".
 

Subhanallah! Betapa besarnya pengaruh beliau, sehingga pengislaman beliau menjadi berita gembira seluruh alam.
Beliau telah dilantik menjadi khalifah kedua menggantikan Abu Bakar As-Siddiq. Sama-sama kita hayati beberapa nasihat yang beliau sampaikan sepanjang hayat beliau:

- Barangsiapa takut kepada Allah SWT nescaya tidak akan dapat dilihat kemarahannya. Dan barangsiapa takut kepada Allah, tidak akan sia-sia apa yang dia kehendaki.

- Orang yang banyak ketawa itu kurang wibawanya. Orang yang suka menghina orang lain, dia juga akan dihina. Orang yang mencintai akhirat, dunia pasti menyertainya.

-
Barangsiapa menjaga kehormatan orang lain, pasti kehormatan dirinya akan terjaga.

- Manusia yang berakal ialah manusia yang suka menerima dan meminta nasihat.

- Duduklah dengan orang-orang yang bertaubat, sesungguhnya mereka menjadikan segala sesuatu lebih berfaedah.  

-Kalau sekiranya kesabaran dan syukur itu dua kendaraan, aku tak tahu mana yang harus aku kenderai.

- Sesungguhnya kita adalah kaum yang dimuliakan oleh Allah dengan Islam, maka janganlah kita mencari kemuliaan dengan selainnya.

- Raihlah ilmu, dan untuk meraih ilmu belajarlah untuk tenang dan sabar.  

- Orang yang paling aku sukai adalah dia yang menunjukkan kesalahanku.

- Aku mengamati semua sahabat, dan tidak menemukan sahabat yang lebih baik daripada menjaga lidah.Saya memikirkan tentang semua pakaian, tetapi tidak menemukan pakaian yang lebih baik daripada takwa. Aku merenungkan tentang segala jenis amal baik, namun tidak mendapatkan yang lebih baik daripada memberi nasihat baik. Aku mencari segala bentuk rezki, tapi tidak menemukan rezki yang lebih baik daripada sabar.  

- Barangsiapa yang jernih hatinya, akan diperbaiki Allah pula pada yang nyata di wajahnya. 

- Barangsiapa menempatkan dirinya di tempat yang dapat menimbulkan persangkaan, maka janganlah menyesal kalau orang menyangka buruk kepadanya. 

- Kebajikan yang ringan adalah menunjukkan muka berseri-seri dan mengucapkan kata-kata lemah-lembut. 

- Hitunglah diri kamu sebelum kamu dihitung, timbanglah amalanmu sendiri sebelum ia ditimbangkan untukmu, dan bersedialah untuk hari pembentangan amal yang besar, sesungguhnya hisab pada hari kiamat menjadi ringan bagi sesiapa yang melakukan muhasabah diri di dunia ini.





Sedikit kisah ringkas untuk dihayati tentang betapa beliau mengambil berat terhadap rakyat ketika menjadi pemerintah.

Suatu ketika, apabila Madinah kekurangan bahan makanan, Saidina Umar telah diberikan roti yang disapu mentega. Dalam masa yang sama, beliau mengajak seorang lelaki Badwi untuk makan bersamanya. Beliau melihat lelaki itu benar-benar menikmati roti tersebut.
 
“Agaknya, kau tidak pernah memakan mentega?” tanya Umar.


“Ya,” jawab Badwi itu.  

“Saya tidak pernah makan dengan mentega atau minyak zaitun. Saya juga sudah lama tidak menyaksikan sesiapa memakannya sampai sekarang,” tambahnya.
 
Mendengar kata-kata Badwi itu, Umar bersumpah untuk tidak memakan mentega hinggalah semua orang hidup seperti sediakala. Kata-kata ini benar-benar dibuktikan dan di abadikan sampai saat ini.
“Kalau rakyatku kelaparan, aku ingin menjadi orang pertama yang merasakannya. Kalau rakyatku kekenyangan, aku ingin menjadi orang terakhir yang menikmatinya,” ujar Umar.

Begitulah hebatnya peribadi beliau sebagai pemimpin ummah.



# Artikel ringkas ini bersempena peristiwa Pelantikan Umar Al-Khattab sebagai khalifah kedua pada tanggal 8 Jamadilakhir.

Semoga kita sama-sama dapat mengambil manfaat daripada artikel ini.


sumber rujukan:

http://k-islamic.blogspot.com/2012/06/nasihat-amirul-mukminin-umar-bin.html
http://jppipgkampusperempuanmelayu.blogspot.com/2011_09_01_archive.html

0 comments:

Post a Comment