Saturday, April 6, 2013

Dekatnya Allah!

Hidup setiap hari memang banyak masalah. Belum selesai satu masalah, datang pula masalah lain. Dan itulah lumrah kehidupan yang disebut dalam Al-quran dunia sebagai ujian.
Setiap manusia pasti tidak terlepas dari ujian-ujian tersebut. Bukan apa, semuanya untuk kehidupan abadi kita selepas mati, samada baik atau buruk, terpulang kepada respon kita terhadap ujian-ujian yang datang.




Muslim Beriman Yakin

Allah Maha Dekat! setiap muslim yang mengimani perkara ini pasti sahaja mengeluarkan respon-respon yang baik terhadap ujian-ujian yang datang.

Mereka yakin Allah sangat hampir untuk memberi pertolongan,bila-bila masa,di mana sahaja.
Dan tentu sajalah mereka tidak mengharapkan pertolongan lain untuk berhadapan dengan masalah mereka.

"Engkau Doalah! Aku Akan Kabulkan

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ

Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah) Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran (al-Baqarah 2:186).

Dan,sekali lagi,Allah maha dekat. Pasti Allah takkan mengecewakan hamba-hambanya yang meminta. Jika manusia sentiasa sibuk bila diminta pertolongan.Allah tidak. Allah tidak akan pernah 'busy' untuk mendengar hamba-hambaNya.

Urat Warid?

وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ... ,

 dan Kami lebih dekat kepadanya dari pada urat lehernya, (Qaf 50:16)”

Anda student medic,pasti anda kenal 'Jugular Vein'. Tetapi yang pasti,Allah lebih dekat dari itu. Allah tahu apa yang tersimpan dalam hati kita,samada kita sedar atau tidak.

Menurut mufasirin,yang dekat bukanlah zat Allah,tetapi Ilmu dan kudrat Allah lah yang sangat dekat untuk hamba-hambaNya. Lihatlah alam ini dan tadabbur semuanya.

Konklusi

1.Sentiasalah berdoa dan yakin dengan rahman nya Allah. 
2.Carilah Allah ditempat pertama untuk semua masalah.
3.Bila kita beriman betapa dekatnya Allah,betapa Allah sentiasa melihat kita, tentu kita sentiasa takut untuk melakukan maksiat.

3 comments: